Diensten
Huiswerkbegeleiding
Bij de huiswerkbegeleiding werkt de leerling een gedeelte van de tijd zelfstandig en wordt daarnaast geholpen bij de manier van leren, krijgt instructie en oefent met leerstof, of het geleerde wordt overhoord.
Als het nodig is, kunnen leerlingen, individuele begeleiding krijgen voor alle vakken.
Die begeleiding doe ik samen met tutors. Dat zijn goed presterende leerlingen van
VWO 5 en 6, die intern een opleiding krijgen. Het zijn jongelui die graag andere leerlingen helpen. Het klikt meestal goed, omdat ze wat betreft leeftijd en ontwikkeling dicht bij onze leerlingen staan. Ze krijgen een cursus van 10 lessen,
ondersteund door praktijktraining.
Door de opleiding hebben ze geleerd hoe ze de leerstof het beste kunnen overdragen,
welk materiaal ze kunnen gebruiken en hoe ze kunnen bijdragen aan een vriendelijke,
uitnodigende sfeer in de praktijk. We kunnen daardoor individuele hulp geven op alle niveaus en voor alle vakken. Deze aanpak werkt goed. We vormen samen een
gemotiveerd team, waaraan ik uiteraard leiding blijf geven.
De leerlingen komen direct na school naar de praktijk. Ze mogen even wat eten en drinken en werken direct de planning bij. Als het nodig is wordt er samen met de leerling op het intranet van de school gekeken wat het huiswerk is en welke toetsen eraan komen. De agenda wordt gecontroleerd en de planningsformulieren worden bijgewerkt. Daarna wordt besproken wat de leerling die dag gaat doen en waarmee hij geholpen moet worden. Toetsen voor de volgende dag worden overhoord.
Met de ouders en de leerling wordt een aantal dagen afgesproken waarop de leerling naar de praktijk komt. De praktijk is van 13.00 tot 18.00 uur open. Leerlingen mogen gedurende de hele middag blijven werken, maar ze zijn verplicht om 2 uur te blijven, dit om te voorkomen dat ze zich gaan haasten en na een kwartier al klaar zijn. Als ze klaar zijn met het huiswerk en het leren voor toetsen, kunnen ze moeilijke leerstof herhalen, nog eens oefenen met de werkwoorden, woordenlijsten herhalen, alvast nieuwe woordenlijsten leren, een Engels boek lezen, oefenen met lezen en luisteren enz.
Van deze regel wordt niet afgeweken, tenzij de ouders daarvoor toetstemming geven.
Ook bij deze vorm van begeleiden wordt de leerling bewust gemaakt van zijn sterke en zwakke kanten en er wordt gericht gewerkt aan de tekorten.
Deze begeleidingsvorm is bij uitstek geschikt voor leerlingen die werkhoudingsproblemen hebben of over de hele linie wat extra ondersteuning nodig hebben.